Buik(darm)klachten

We horen het steeds vaker om ons heen; Buik(darm)klachten. Denk hierbij aan buikpijn, buikkrampen, opgeblazen buik, obstipatie, misselijkheid, moeheid enzovoorts. Herken jij 1 van deze klachten?
Ben je er al mee naar de huisarts geweest en kwam daar niets uit? Dan zal ook jij naar huis worden gestuurd met de diagnose; prikkelbare darm ( PDS ).

Nou daar zit je dan met je prikkelbare darm. Het enige advies wat ze je hebben gegeven is; leer er mee leven. Ook ik heb hier helaas mee te maken. Al jaren ben ik op onderzoek uit hoe ik het onder controle kan krijgen. Dat lukt me al aardig maar ook ik sta nog wel eens voor verrassingen. En soms heb ik helemaal geen zin in om er rekening mee te houden en accepteer de gevolgen. Leuk is het zeker niet maar ik ga proberen om het voor jou ook een stukje leuker te maken. Mijn plan is om regelmatig een blog te schrijven met oorzaken en tips voor buik(darm)klachten.

Buikpijn en krampen

Als bepaalde stoffen in voedingsmiddelen niet goed worden opgenomen in de darm dan trekken deze stoffen water aan waardoor je darmen opzwellen. Dit geeft pijn en veroorzaakt krampen.

Bekende oorzaken:
  • stress
  • antibiotica
  • alcohol
  • drinken tijdens het eten
  • tarwe
  • te grote maaltijden
  • te snel eten

Wat mij heeft geholpen is een dagboekje bij te houden. Wat eet je, wanneer je eet je, hoe eet je, hoe zag de dag eruit en wat voor klachten had je.  Zo zie je na een tijdje wanneer de klachten opkomen en weet je al beter wat je eraan kan doen. Zo zijn er bij mij al veel voedingsmiddelen uitgekomen die ik niet goed verdraag. Wil niet zeggen dat ik er nooit geen last meer van heb. Integendeel, een maand zonder klachten zit er helaas niet in.

Een paar tips voor een rustige buik:
  • eet niet te gehaast
  • drink geen frisdrank met prik
  • eet geen suikervrije kauwgom
  • drink niet door een rietje
  • eet niet teveel luchtige voedingsmiddelen ( mousse, slagroom, luchtige crackers)

Dus, heb jij last van buik(darm)klachten waar geen oorzaak voor is gevonden? Begin dan nu met een dagboekje bij te houden.

begin met:
  • hoe voel je je
  • hoe vaak je naar de wc gaat
  • hoe je ontlasting eruit ziet
  • wat je hebt gegeten
  • wat je hebt gedronken
  • welke klachten je krijgt
  • wat je aan sport hebt gedaan
  • of je stress hebt

Hou dat al 2 weekjes bij en je zal een patroon zien.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *