buikpijn2

5 stappen voor een rustige buik

buikpijn2

Laatst heb ik een artikel geplaats over buik en darmklachten. Het werd tijd om hier weer eens verder op in te gaan.

Mijn advies was om een dagboekje bij te houden wanneer je buik en darmklachten opkwamen. Aan de hand daarvan kan je al een paar punten vinden hoe dit kan komen. Maar dan?!

stap 1

Probeer stress te verminderen. Heb je last van bepaalde spanning en stress? Krijg ik hierdoor darmklachten? Merk je een relatie tussen spanning in je hoofd en buik?  Bekijk hoe je de klachten van stress kan verminderen

stap 2

Medicijnen en zorgmiddelen kunnen hulpstoffen bevatten die je juist darmklachten geven. Bepaalde zelfzorgmiddelen en supplementen zoals pepermuntolie kunnen de klachten verminderen.

stap 3

Ondersteun je immuunsysteem. Je persoonlijke geschiedenis heeft invloed op hoe je darmen er aan de binnenkant uitzien. Met de juiste bacterie en voeding kan je je darmen voeden.

stap 4

Zorg voor een gezonde leefstijl. Krijg je misschien teveel lucht binnen? Krijg je last van de meest bekende oorzaken zoals alcohol, tarwe of zuivel? Zit je in de juiste houding op de wc? Beweeg je genoeg? Drink je voldoende water? Als je met nee moet antwoorden is de basis voor je darmgezondheid niet goed.

stap 5

Volg een eliminatiedieet. Heb je bijvoorbeeld last na het eten van een broodmaaltijd? Eet dan eens een tijdje geen brood om vervolgens weer een keer brood te eten. Je zal vrij snel merken of het hier door komt. Zo kan je op onderzoek uit gaan. Eet je veel zuivel en heb je last van je buik en darmen? Laat ook dan zuivel eens weg en kijk wat het met je doet.

Probeer inzicht te krijgen door deze stappen te volgen. Je hersenen moeten als het ware gaan samenwerken met je buik. Als je niet lekker in je vel zit, dan voel je dat aan je buik en andersom.

Volgende keer gaan we verder op  bepaalde zaken zoals stress, de juiste supplementen en gezonde leefstijl in.

 

Geplaatst in: blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *